tisdag 26 mars 2013

Minne: gympaläraren.

Min gympalärare i högstadiet hette Janne. Han var lång med rakat huvud. Jag minns honom av någon alltid i sandaler, han hade långa knotiga tår som jag tyckte var läskiga.

Jag var ingen stjärna i idrott. Jag hade några gånger försökt vara med på rasternas fotbollsmatcher, men min tafflighet i jämförelse med alla coola kids som spelade på fritiden, inte bara fotboll utan även innebandy och ibland även tennis, var rätt betydlig. Jag försökte maskera det med att stå i mål, men efter att fångat en hård boll med ansiktet en gång så läppen sprack lade jag ned mina försök att integreras på fotbollsplanen. Jag var helt enkelt "dålig i idrott".

Inte för att jag inte rörde på mig som liten. Jag gillade ju att dansa. Det började med hip hop i mellanstadiet för att gå över till jazzdans, fridans och balett. Jag var rätt duktig. I åttan kom jag med i min dansskolas specialgrupp; en utvald grupp av talangfulla barn som kanske skulle vilja fortsätta professionellt.

I åttan började jag också försiktigt ifrågasätta normen fotboll för att kunna vara bra på idrott. Jag kanske snubblade på mina egna fötter när jag försökte dribbla, som nån annan gummitarzan, men jag var ganska bra på både handboll och volleyboll. Dansen gjorde mig rätt stark och smidig även om jag inte kunde mäta mig i kondition mot fotbollskidsen.

I sjuan hade jag fått en trea i idrott. Det var betyget man fick om man gick på lektionerna men inte så mycket mer. Jag bestämde mig för att jag var kapabel att få ett högre betyg. Jag trodde verkligen det. Så jag gick och frågade vad jag behövde göra för att få en fyra. "Led några uppvärmingar och håll en egen lektion" sa Janne.

Sagt och gjort. Jag höll några uppvärmningar inför lektioner, där jag plockade ihop rörelser jag observerat att de lite mer erfarna klasskompisarna gjort. Det gick bra. Min sportfånar till klasskamrater verkade till och med tycka att det var kul att jag visade framfötterna i ett ämne jag inte var så duktig på. Det härmade mig snällt i alla blandade småhopp.

Sen höll jag en egen lektion. Efter kompetens hade jag en jazzdanslektion. Jag var nervös innan. Men det visade sig att det inte fanns någon anledning till det. Min klass hängde med så mycket de kunde och ansträngde sig, från den minsta tjejen till den största, tuffaste fotbollskillen. Kanske var det då jag började upptäcka att jag hade en ganska skön klass ändå. Det var en av de roligaste idrottslektionerna jag varit med om. Det var bara en sak som störde mig. Innan lektionen började gav Janne mig en blick som jag inte visste hur jag skulle tyda. Han tittade på mina kläder; leggings, dansskor, benvärmare och stor tröja, och fnyste till ett ögonblick, leende. Han hånskrattade åt mig. Jag kände mig som att jag lika gärna kunde kommit in i salen naken.

När slutet på terminen kom och vi skulle få våra betyg var jag full av tillförsikt. Jag hade gjort allt man skulle. Jag hade förtjänat min fyra. Som bonus kändes inte idrottslektionerna så ångestfyllda längre. Jag såg på mina klasskamrater med nya ögon. Så ser jag vad det står på mitt betyg: Idrott - 3.

Jag gick inte direkt till Janne. Jag blev så ledsen. Av någon anledning vågade jag inte heller. Till slut, på vår avslutningsdag, gick jag fram till honom. "Varför fick jag inte bättre betyg när jag gjorde allt du sa?" frågade jag. Jag fick aldrig veta. Janne tyckte nämligen inte att jag skulle förstöra den glada stämningen på avslutningen.

Jag blir fan fortfarande arg ibland när jag tänker på Janne. För det var inte bara jag. Det var även killen som inte gillade bollsport, tjejerna som höll på med gymnastik på fritiden, alla de som hade svårt för vad idrottsämnet var reducerat till. Jag kom att tänka på Janne idag när jag läser i lokaltidningen om två tjejer som inte fått se underlaget för det IG de fått i betyg i idrott. Jag antar att dans inte var tillräckligt bra för Janne. Och jag kommer aldrig glömma hans korta hånfulla skratt när han såg mig i mina danskläder.

5 kommentarer:

Anna S sa...

Å vad jag känner igen mig! Jag var stark och tyckte om att röra på mig men rädd för bollar och dålig på de flesta sporter man skulle vara bra på för att passa in på idrotten. Jag fick en tvåa i betyg av läraren som också var min klassföreståndare. Jag blev skitarg och skällde på honom och bad honom förklara vad som saknades. Det kunde han inte riktigt göra. Nästa lektion klättrade jag ända upp till taket i ett av repen, något jag aldrig gjort innan. Jag minns så tydligt vreden och trotsen som drev mig. Väl uppe ropade jag på honom och flinade. Vad säger du nu då? skrek jag. Efter det ville han typ inte prata med mig mer. Jag fick min trea.

Mind sa...

Ojoj, känner igen mig. Jag är en till sån som inte gillar bollsport. Eller ok, jag gillar innebandy, och när jag faktiskt spelade det frivilligt under en period efter jag gått ut blev jag faktiskt rätt duktig. Men i skolan var det så fullkomligt insnöat på bollsport bollsport och ännu mer bollsport. Man blev tokless på det. Var det inte bollsport så var det hockey. Blä. Den gympaläraren fick exempelvis aldrig reda på att jag var episkt bra på skytte exempelvis. Jag menar extremt sjukt naturbegåvning bra så ini helsike bra. Eller att jag kunde lägga upp fötterna bakom nacken för jag var så vig. Eller att jag kunde klättra upp i träd upp och ned med fötterna före. Nej, det viktigaste var att man var med i ett fotbollslag på fritiden, annars var 3 maxbetyg.

Anonym sa...

Så bra skrivet! En känner indignation å dina vägnar. Å mångas vägnar.

Sjukt är vad det är.

Tycker i övrigt att det här är världens bästa blogg. Du sätter ord på det jag själv känner, men inte kan formulera i ord. Jag hoppas att du har massor av läsare, för det förtjänar bloggen!

Anna Tholl sa...

Anonym: Tack så mycket! Tyvärr har tiden för bloggen inte räckt till för mig på senare tid. Jag saknar tiden då skrivandet var min självklara ventil för allt som jag upplevde. Det är jätteroligt att någon ändå kan komma in här ibland och hitta något som slår an en sträng :')

Annika sa...

Jag har aldrig fått ett godkänt betyg i Idrott. Inte för att avsäga mig mitt eget ansvar i frågan så tror jag att jag hade presterat mycket bättre om idrottsundervisningen diversifierades och innehöll mer än killerboll och andra liknande (boll)sporter. Framför allt om idrottslektioner a innehöll mer undervisning tror jag att fler hade gjort bättre ifrån sig. Jag har aldrig lärt mig regler för sport, eller hur man kastar något, eller hur man står i mål. Idrotten lärde mig aldrig något, och eftersom jag inte intresserade mig för trad. sport på fritiden var jag hopplöst efter. Dock gillade jag att röra på mig: springa, hoppa, vara stark och snabb. Därför gillade jag våren då det blev lite mer fokus på friidrott. Så jag känner också igen mig i din berättelse om hur vissa fysiska aktiviteter liksom inte räknas som tillräcklig prestation, och hur idrottsundervisningen misslyckas med att skapa eller upprätthålla intresse för fysisk aktivitet i grundskolan.