måndag 20 december 2010

Relativismrage

Ok, det blev att jag skriver om #prataomdet ändå, för idag läste jag något som faktiskt gjorde mig riktigt fly förbannad. När processen kring prataomdet drog igång kände jag viss oro. Jag var rädd att berättelserna skulle misskrediteras, förminskas, baktalas och användas i fel syften. Istället har en mängd modiga människor kommit fram och skrivit om deras upplevelser från en mängd olika horisonter. Och det är något stort i det, och vackert.

Så läser jag Johan Lundbergs frågande inlägg på Axess och jobbar upp en ordentlig rage. För i ljuset av de otaliga berättelser om övergrepp, sorg och känslor av att inte bli respekterad framstår Lundbergs text inte som något annat än mördande relativism. "Jag kan i ärlighetens namn inte tänka mig någonting värre än ett samhälle där man aldrig hamnar i problematiska gråzoner" menar Lundberg, och trivialiserar därmed dessa erfarenheter till några händelser av "Hoppsan! det blev visst lite fel!".

För att svara på hans fråga, om vad det är vi måste prata om, handlar detta om att se något större än våra egna erfarenheter. Jag längtar efter smarta analyser om vad denna rörelse säger om vår samtid och vår förståelse av sex, kroppslig integritet och makt. Möjligen kommer jag försöka mig på detta själv när allt lagt sig till rätta för att erhålla tillräcklig distans. Jag tror inte att gråzonerna någonsin kommer förintas, och kanske är det inte det vi bör sträva efter. Men att tala om dem innebär en förutsättning för förändring.

Människans fria vilja inbegriper möjligen hennes rätt att agera på ett för henne själv ofördelaktigt och dumdristigt sätt, menar Lundberg, vilket innebär att han har allt rätt att uttrycka sig. Däremot funderar jag på att i fortsättningen istället för toalettpapper inhandla tidningen Axess.

5 kommentarer:

Anna Tholl sa...

Ok, lugnat mig lite nu, erkänner att det där sista var lite barnsligt. Borde lära mig att aldrig skriva i affekt. Antar att rätten att ibland uttrycka sig dumdristigt också är min.

Simon sa...

Om du fick rage enbart på vad Johan Lundberg skrev, så kommer du pop an artery om du läser kommentarerna. Enligt dem är alla involverade i #prataomdet manshatande feminister (vilken fräsch vinkel!) som dessutom vill cementera könsroller!

Anna Tholl sa...

Go figure. Tyckte din egen text kring prataomdet var bra och modig.

Anonym sa...

Lundbergs åsikter tycker jag är ett klockrent exempel på hur många ser på sex idag. Sex ska vara rakt på, icke-kommunikativt och det ska inte analyseras för då försvinner själva spänningen med sex.

Anna Tholl sa...

Haha, nä vilket passa någon som inte ser att det finns en problematik, och att den problematiken vill vi väl komma åt och lösa? Nä, Lundbergs text var verkligen en av de mest underliga i den här debatten.