söndag 3 januari 2010

Hur låter ett nej?

Jag har i något tidigare inlägg beskrivit situationen av att bli avbruten, eller ska vi säga störd, av äldre män på krogen. Jag är knappast den första att benämna känslan av att ha en skylt i pannan där det står "stör mig" (alternativt en på bröstkorgen där det står "stirra här!"). I förra veckan när jag tog en öl med docenten bevittnade jag en likadan situation, men intressant nog med andra mottagare.

Bredvid oss sitter tre killar i 30-årsåldern. Fram till dem rumlar en äldre man i kostym. Rumlar, för han har ger intrycket av att ha tagit sig en öl eller två för mycket. Min första tanke är att de här männen känner varandra. Så ser jag uttrycken i den yngre killarnas ansikten när den äldre börjar tala med dom. Jag brukar ha det ansiktsuttrycket själv när någon jag inte vill prata med envisas med att hänga i min närhet. Total uttryckslöshet. Undvikande av blick. Möjligen lätt rynkade ögonbryn. De här killarna kände inte mannen som kommit fram till dem.

Jag tänker ibland på hur närmanden gick till i Frankrike. Jag fick intrycket att hårdföra avvisningar var helt accepterade, likt "Stick, äckel". Våra svenska "det var vänligt sagt, men jag är inte intresserad" tolkades allt som oftast som "ja, kanske!". Vi förstod i början inte varför våra nej aldrig respekterades. Vi är helt enkelt uppfostrade i att aldrig säga nej på ett rättframt sätt.

Den äldre mannen på puben började försöka underhålla de yngre killarna. Efter en stund började han skråla. Det var pinsamt att vara i närheten av. Tillslut förstod jag inte varför de yngre killarna inte sa ifrån. Artighet? En vägran att förstå att gammfarfar var kåta på dem? Blygsel? Kanske kände de varandra ändå, männen bredvid oss. Kanske var det bara jag som missförstått situationen. Om inte kände jag mig stum inför den äldre mannens oförmåga att läsa signaler. Om det är något jag finner obehagligt är det människor som inte kan göra just det.

Kanske fanns det inget utrymme för de yngre männen att avvisa den äldre uttryckligen. Möjligen handlade det om den heterosexuella normens avigsida även för dem.

Inga kommentarer: