onsdag 27 januari 2010

Il n'y a pas de l'argent

Inspirerad av Neonbibelns plötsliga affluens började jag fantisera vad jag skulle göra ifall jag skulle befinna mig i en situation där jag inte längre var så satans fattig utan, varför inte, vann på triss till exempel. Till min förskräckelse dök tanken "betala csn-skuld" upp som nr ett i min hjärna (vilken uppenbart måste vara starkt influerad av den protestantiska etiken). Nej du. Dessutom vågar jag inte tänka mig en vinst av en så astronomisk summa att den skulden någonsin skulle kunna återbetalas, utan begränsade den imaginära inkomsten till, låt oss säga, runt 10000kr.

Jag vet vad jag skulle göra med pengarna. Jag skulle resa.

Jag skulle äntligen hälsa på min vän på Sicilien.

Jag skulle åka till baka till Casarabonela och galoppera med hästarna i uppförsbackarna i bergen tills mina inälvor förvandlas till vatten av skräck och hänförelse.

Jag skulle åka tåg genom östeuropa. Berlin, Krakow, Warszava, Kiev, Budapest, Bukarest, Istanbul, Sarajevo, Ljublijana, Wien, Prag. Möjligen skulle min reskassa vara något för liten för detta men, gud vad jag vill göra det.

Jag skulle ta med mamma tillbaka till St. Petersburg och köpa kommunistisk kitch, typ affischer och pins med Lenins skalle på.

Jag skulle åka tillbaka till Paris och troligtvis festa upp pengarna på en vecka.

Jag skulle ta min kompis som bor i Paris och åka ned till Marseille. Därifrån skulle vi ta en båt till Marocko och åka vidare till Algeriet och Tunisien.

Bara jag får göra något annat än att sitta här och lyssna på när snöstormen piskar fönsterrutorna.

Inga kommentarer: