lördag 7 november 2009

Handelsvara

Han är död, antropologen Lévi-Strauss. Jag trodde han var död för flera 100 år sen, men tänk vad man kan missta sig. Han blev iaf 100 år själv. Han var en anhängare av strukturalismen, har jag för mig, och sa väl bland annat att olika kulturers likhet beror inte på att vi har samma ursprung utan att kvinnor har knullat med "rätt" män.

Och vår kära Simone de Beauvoir resencerade hans verk, de var i själva verket classmates där nånstans i frankriket (Sorbonne!). Jag tror hon gillades hans grejor, eller hur?

Jag har för mig att vi läste nån av hans texter, den där som handlade om släktskap och att han pekade på kvinnors roll i att just föra fram civilisationen (eller vad ska man kalla det? Ekonomin kanske?). Det här var något som Gayle Rubin plockade upp i sin artikel "The Traffic in Women: Notes on the 'Political Economy' of Sex". Jag minns att behållningen av denna var* just kvinnan (s sexualitet) som handelsvara i ekonomin. Hon hade inte så mycket agentskap i att få knulla med rätt män, antar jag att Rubin menade, utan snarare att hon var (och fortfarande är) en handelsvara som endast var värd något som hon gick att sälja. Rubin använder Lévi-Strauss två begrepp "gåva" och "incesttabu" som i sexsystemet** alltid reproducerar män som givare och kvinnor som gåvor, vilket jag personligen tycker är en vettig tanke som jag tycker mig se i mitt vardagliga liv. Beatrix exemplifierade genom att berätta om en manlig kompis där deras relation är mer värd när hon är singel, än när hon har en partner, som i meningen att han kan "lämna över" henne till någon av hennes vänner.

Sen kritiserade hon, Rubin, Marx också men det är jag för trött för att analysera just nu även om jag skulle vilja. Jag har en ambivalent inställning till Marx-män. Läs bara Mi Sli:s inlägg nedanför om den där marxisten som tyckte man skulle fråga männen först om kvinnor ska skapa teori. Eller bara tanken kring att klass kommer före kön. Kommer före!? Jag blir lika sur varje gång, och jag kommer direkt att tänka på senaste 8:e mars demonstrationen där några jävla MÄN står vid slottet i gamla stan med med parollen "Ingen klasskamp utan kvinnokamp, ingen kvinnokamp utan klasskamp". De lät mest såklart. Fuck you ville jag bara skrika, kunde de inte lämna en enda dag åt att låta kvinnor vara lite sura över saker som drabbar dem endast för att de är kvinnor? Det är ju inte så 8:e mars är särskilt revolutionerande för kvinnors rättigheter överhuvudtaget.

*efter samtal med smartaste Beatrix på telefon, för just nu har jag förkylningsgröt i hjärnan vilket gör att jag inte kan hålla i en enda röd tråd. Tankarna flyger och far åt alla håll, och därför kommer därför detta inlägg att göra det också.
**Rubin var väl ganska tidig med att prata om nåt som liknar det vad vi idag kallar könsmaktsstruktur?

Inga kommentarer: