fredag 9 oktober 2009

Vardagsdramatik

Onsdag: Jag och en vän möts på stan för att äta lunch ihop. På gatan cyklar en äldre man förbi oss. Bakom honom kryper en läcker sportbil i cyklistens tempo, dvs snigelfart. Plötsligt brister det för bilföraren:

"MEN FLYTTA PÅ DIG CYKLISTDJÄVEL!!! JAG HATAR CYKLISTER!!"

Jag höll på att göra i byxan. Agressiva män bakom ratten är sjukt läskigt.

Torsdag: Jag går efter jobbet in på en liten 2nd hand butik på vägen hem. Där inne råder ordnat kaos. Säckar med inlämnade kläder dekorerar varje kvadratmeter av lokalen. På dem ligger ilskna skyltar med texter liknande "Rör inte! Dessa kläder behöver märkas! Respektera detta!" En av tanterna i butiken upptäcker att någon rört i en ouppackad påse. "Ne-e!" utropar hon. "Nu är det nån som har varit i påsen! Jag blir så förbannad! Skit! Fan också!" Varpå hon börjar svära i en lång tirad.

"FAN! DJÄVLAR! HELVETE OCKSÅ!"

Det hela är overkligt genant. Rodnandes gör jag vad varje svensk gör: försöker synas så lite som möjligt och hoppas på att tanten ska lugna ned sig snart. Så får en kund ett nervous breakdown:

"NEJ! här går det inte att vara! USCH! far åt helvete med dig!" riktat till tanten. Och stormar ut.

Ökad genans.

Jag hittade inget att köpa.

Inga kommentarer: