tisdag 17 mars 2009

Minns ni den där äcklige gubben Per Ström som man mest kunde förlöjliga för att han kom ut med en bok om att allt är "feminismens fel" men där man...

ganska snabbt insåg att han inte förstått ett skit av vad feminism är? (Världens längsta rubrik?)

Den här (pdf) texten skriven av den här snubben är en snabb lektion i Per Ströms allra största misstag. Han har alltså gått igenom hela texten och lagt till lite kommentarer här och där för att förklara hur Per Ström har fel. Helt okej gjort och ett bra initiativ. Synd bara att vi inte kommit längre där män som Per Ström överhuvudtaget tillåts komma till tals i den feministiska debatten.

Nåt annat jag vill berätta om:
Jag är dålig på att säga ifrån. Det finns en kollega på jobbet som är supersexistisk. Han använder kön som förklaring till allting:

Jag säger: "Oj, nu står jag visst lite i vägen här i köket, jag kanske ska vänta lite".
Han säger: "Typiskt kvinnor att stå handfallna i köket" (?)

Idag står han och tittar över min axel och tittar på min skärm som visar en undersökning som i korthet säger att män är mer positivt inställda till kärnkraft än kvinnor. 
"Ja det säger sig själv", säger han. "Ju mer insatt man är, desto mer positiv är man till kärnkraft". (Som om män skulle vara mer insatta? Kvinnor är de som är insatta for fucks sake!)

Och vad gör jag? Jag säger ingenting i båda fallen. Jag skulle vilja ha en lista med fraser att ta till varje gång (minst en gång per dag, ovan är bara exempel) det kommer något sexistiskt ur hans mun. Var hittar jag en sån?

1 kommentar:

Anna Tholl sa...

Grymt. Coolt. Var hittar den killen energin? Kul att du hitta den Kerstan!

Kanske borde vi skriva en lista på kukskärarkommentarer när när man blir utsatt för sexister?