fredag 8 augusti 2008

Preventivmedel

Jag såg ett inslag på nyheterna här om dagen. Att användningen av p-piller minskar drastiskt sedan föregående år. Enligt inslaget beror minskningen på att tjejer typ inte godtar biverkningarna. Längre. Samtidigt ökar aborterna och försäljningssiffrorna av dagen-efter-piller stiger (orättvist att ta upp detta samtidigt?). Så okej, p-piller funkar inte längre, tjejerna tar hellre risken att få könsjukdomar och bli gravida än knaprar piller som gör dem sura. Låter jag orättvis nu? Jag är lite ambivalent till det här med p-piller. Det finns en dubbelhet.

Liksom tänk på kvinnorna under 1960-talet, som kunde kontrollera sin kropps funktioner med ett litet piller. De slapp bli gravida, bara för att de ville knulla.
Eller är pillret bara ett uttryk för kvinnans sexuella tillgänglighet i ett patriarkalt samhälle? Patriarkatet säger: bäst att fixa fram ett piller så hon inte föder en massa barn, när jag bara vill knulla med henne.

Lite surfitta idag, så jag tror på den senare lösningen.

3 kommentarer:

Anna Tholl sa...

Hej,intressant inlägg! Måste ju bara dela med mig av mina tankar kring ämnet p-piller för det gör mig lite enerverad. Så här tänker jag: EN gång frågade mig någon vad jag anser vara världens bästa uppfinning. Jag tror jag sa nåt i stil med "Demokrati" (duktig student) men kom senare på: en av de viktigaste uppfinningarna måste ju för tusan vara p-pillret! Vad annat har frigjort kvinnan från sin reproduktiva förmåga, från sin kropp? Vart fan skulle vi varit utan dessa piller? Jag lovar er, inte där vi är nu. SÅ jag är nog på den senare av de två alternativen jag också.
Jag har också läst att tjejer minskar sitt p-piller användande, men för att de är rädda för biverkningar. Uppenbarligen har det mycket att göra med medias bevakning av blodproppar och dödsfall relaterade till p-piller. Uppenbarligen i Holland, där de inte demoniserar pillrena på samma sätt, finns också en helt annan inställning till p-piller. Jag tycker att vi kan kräva preventivmedel med mindre biverkningar (och de finns, vi har ju pratat kondomer) men jag menar att det är svårt att underskatta p-pillernas betydelse för kvinnors möjligheter, tänk er att inte ha möjlighet att kontrollera er egen fertilitet och möjlighet att bestämma hur många barn man ska ha, och när. Eller om man vill ha barn överhuvudtaget. VIlken befrielse.

Så vad ska man tro om p-piller för män? Vilken myt, säger jag.

Puss girls

Kerstin sa...

Ja, men precis! Är Sverige ett så pass jämställt land att kvinnorna inte tar skiten (biverkningarna) som följer med p-pillerna? Klagar dagens tjejer för mycket? Jag blir lite konfunderad, för OM, om det hade funnits p-piller för män, inte hade de godkänts med alla de biverkningar som drabbar kvinnan idag? Och sen tänker jag även på att man inte är så försiktig ändå - jag menar - det är ju ändå den kvinnliga kroppen som man senare vill ska vara reproduktiv, man hindrar det bara en liten stund med p-piller, men att man då riskerar att mixtra med hormoner hit och biverkningar dit, istället för att komma på något sätt att döda lite spermier? Hur svårt kan det vara att försätta spermierna i nån slags dvala? Istället för att mixtra med fejk-ägglossningar (det är väl det som p-pillrena gör?) i flera år?

Men iaf, jag tycker också att p-pillrena måste ses som en befrielse för kvinnan (s kontroll över sin egen kropp). Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att leva i en tid utan p-medel.

Smurfan sa...

Jag har vid flera tillfällen läst om att man visst har tagit fram p-piller för män, men att dessa har sådana biverkningar att de inte anses vara tillräckligt säkra, eller tillräckligt bra för att män ska vilja äta dom. Minskad sexlust antas inte vara en godtagbar biverkning för män, medan kvinnors minskade sexlust och svårighet att få orgasm (vanliga biverkningar av p-piller) ofta betraktas som ett pris värt att betala.

Det är en intressant diskussion. Jag håller absolut med om att p-piller har varit en helt central del i kvinnors frigörelse, men samtidigt är jag kritisk till att så många kvinnor under så många år proppar i sig massa hormoner. Som bitterfitta är det lätt att betrakta det som en konspiration där samhället inte bryr sig om kvinnors hälsa - det viktiga är att de är kan har penetrerande sex utan att bli så där besvärligt gravida hela tiden.

På ett personligt plan har p-piller varit viktiga därför att jag har haft mycket smärtsamma menstruationer utan dem. Sedan jag fick barn är min mens en walk in the park så det smärtlindrande argumentet är inte betydelsefullt längre. Samtidigt var det något av en uppenbarelse att efter många år sluta äta p-piller; Sex blev WOW! Jag fick starkare lust och orgasmerna kom så mycket lättare.